förlossningsberättelse

Ja, det är dags för att berätta lite nu, tiderna kan nog kanske inte stämma till 100 %, har inte fått hem förlossningsjournalen ännu så ni får nöja med ungefärliga tider ;)

Det började med att jag åkte dit till USÖ för bedömning om man skulle sättas igång den 30 november.
Åkte dit kl 8 på morgonen, lämnade först Aimee hos en vän som skulle lämna henne till dagis vid 9 tiden.

När jag väl var där så blev man kollad med ultraljud om det är gott om fostervattnet och om bebisen mådde bra, ja allt såg bra ut. Så föreslog läkaren att jag kunde komma igen på torsdag den 2 december, jag vägrade direkt och sa att jag ville bli igångsatt idag!  Han sa att det var ingen ide, det kommer ändå att dröja på tiden och att jag kunde föda på torsdagen ändå. Jag envisades så han gick o pratade med överläkaren, tillslut gav dom sig till slut och skrev in mig men jag fick först åka hem och fixa med barnpassning, hundpassning osv, åt lunch sen åkte jag tebaks till förlossningsavdelningen och fick ett rum. Klockan var nästan halv 1.

Läkaren som kollade mig först med UL kom in igen med en barnmorska, de pratade om hur de skulle sätta igång mig. Sen översatte tolken till mig om att de inte ville sätta igång med dropp osv, utan ville "sätta igång för hand" så jag fick i mig en slang som de sen sprutade sterilt vatten så att det blev en ballong ovanpå livmodertappen så de drog liten bit varje halvtimma tills ballongen passerat hela livmodertappen för att hjälpa den att öppna sig. 

Ja då blev det vid halv 3 tiden,min mamma kom vid 3 tiden, jag hade inga värkar eller något. bara sammandragningar som inte kändes något, bara att magen spände sig.

Barnmorska kom in varje halvtimma och drog lite åt taget, jag fick stå i nästan 3 timmar, fötterna svullnade rejält!
Blödde lite också och sen kom ballongen äntligen ut (6 tiden) så man kunde ligga och vila.. Därefter så började värkarna komma mer ondare och ondare. Bennie kom, skönt o få honom bredvid mig! ;) Han hade varit hemma och hjälpt sina föräldrar att fixa Aimee och Bubbel, de tog med Aimee och Bubbel hem till Häggeby så jag kunde vila lite när vi kommit hem....

Jag, mamma och Bennie började prata om när jag skulle föda, Bennie trodde kl 02, mamma kl 05 och jag kl 8 på morgonen.. Värkarna blev bara ondare, mer ont än när jag väntade Aimee. Andades så mycket av lustgas tills jag försvann, var väldigt hög ;) klockan var typ 9 tiden så kollade de mig, var 6 cm öppen. Men jag sa att det gjorde så fan ont, värkarna kom väldigt tätt o höll sig 1-2 minuter. Fick bara vila några minuter sen kom nästa värk igen. Bad barnmorska om epidural men hon sa att det e för sent och att jag ska föda nu istället..Vi alla såg på henne som om hon var dum ;) redan nu? eftersom jag hade så ont för att bebisen pressade på så otroligt så att jag sedan öpppnades fort , hon ropade in en barnmorska till. Rullade in en bord med alla grejer, då fattade jag att jag ska föda ;) Jag höll fast i lustgasen som om den var min drog :) Sa även att jag behövde skita, den repliken kände man igen :)

Ja, började krysta då och 22.59 kom en blött skrikande bebis ut. Fick henne på mig direkt och vi frågade efter könet, en FLICKA!





















Sen efter det vet ni redan, fick ett rum osv. sov över en natt sen åkte man hem så fort Bennie vaknat o hämtat mig ;) Det vanliga..

Är så otroligt glad att jag envisades att sättas igång, födde ju samma dag, inte 2 dagar..
Tiden har nu gått så fort, 1 månad imorgon redan. prick 4 veckor sen jag födde henne..

otroligt vad man kan älska sina barn så enormt mycket! Jag älskar er, Aimee och Bianca! Även min maken som funnits där för mig i snart 13 år.. puss!

Sofia, Devins mamma
2010-12-27 @ 20:03:06
URL: http://mujerguapa.blogg.se/

Tårar faller här, fin berättelse. Du vann över läkaren :) Härligt.. Bianca är så fin :)

selín
2010-12-27 @ 21:17:54
URL: http://lukenda.blogg.se/

tårar rinner här! fin berättelse :)

bra att du stod på dig så att du kunde föda samma dag du åkte till sjukhuset :)



pusskram!

natty
2010-12-28 @ 11:46:23
URL: http://natty.blogg.se/

härligt att du fick genom din vilja och fick bianca på samma dagen! samma här, andra ggn gjorde mer ont! :)



god fortsättning! kram

selín
2011-01-01 @ 23:43:50
URL: http://lukenda.blogg.se/

jajamänsan, ska väl bli kul o följa min graviditet , måste bara förbättra mig med att uppdatera oftare, haha... hm! :) puss på dig s k syster! ;)

Josefine
2011-01-02 @ 11:32:15
URL: http://matildasmamma.weblogg.se

Va bra att du stod på dig!! hon är så fin, hoppas få träffa er snart! kram

Sofia
2011-01-04 @ 13:03:42
URL: http://bombo.blogg.se/

fint inlägg!!! skönt du fick vad du ville ;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

.

RSS 2.0